bc

حكايتى مع السجينه ? بقلم ياسمين سلامه

book_age12+
19
FOLLOW
1K
READ
drama
comedy
sweet
like
intro-logo
Blurb

روايه بالعاميه تحكى عن بنت جميله بريئه تدعى الله بأن ينجيها ويحمى لها عائلتها وتدعوا دائما بأن يأتى الله لها بمعجزه بفارس ينجيها من حياتها ويحملها على حصانه حتى تصبح سعيده مره اخري ولكن هل هذه المعجزه سوف تسعدها ام لا سوف نعرف هذا فى روايه حكايتى مع السجينه

بقلم ياسمين سلامه ❤?

chap-preview
Free preview
البارت 1
فى صباح اليوم تدخل سيده مسنه على ابنتها لكى تستيقظها الام ( حنان): يا حياه يا بنتى اصحى يلا انا معتش فيا منهده الام*( السيده حنان) سيده كبيره فى السن مريضه قلب تملك من العمر خمسون عاما* حياه: حاضر يا ست الكل صحيت اهوه * اميرتنا حياه* التى تملك عيون خضراء واسعه من ينظر اليها كأنه ينظر الى ارض خضراء واسعه مليئه الزهور تملك بشره بيضاء وشعر اسود طويل قصيره القامه خريجه كليه تجاره تعمل فى مطعم للتجميع اموال فلديها اب مسن فقيرا جدا وام مريضه قلب واخت فى ثانويه عامه حالتهم فقيره للغايه ومن غيرها يقوم بهذه الاعمال فإنها شابه جميله يتمنى اي شخص بأن تعمل عنده تبلغ من العمر 24 عاما تستيقظ بطلتنا وترتدي شميز اسود وبنطلون اسود فإنها تعشق هذا اللون الذي يعبر عن مسيرتها من يوم الولاده باللون الاسود⚫ الام : ي بنتى غيري اللون دا البسى الوان انتى لسه صغيره حياه بحزن: هو دا اللون الا بيعبر عن حالتى يا ماما الام: والله يا بنتى لو اقدر اشتغل لكنت رحت بدل بهدلتك ديه.... حياه: ماما لو سمحتى متقوليش كده انا كويسه امال بابا فيين الام: اهوه بيدور على شغل عشان يسد ديونه انتى عارفه الناس كل يوم بتجلنا وبيطلبوه الديون حياه بحزن شديد: ان شاء الله هحاول اجمع مبلغ عشان ديون ديه الام: حتى لو جمعتى ابوكى مدين ب 100000 يا بنتى حياه: انا همشى يا ماما عشان الراجل بتاع الشغل ما يطردنيش وربنا يستر علينا امال منه فيين منه * اخت حياه نفس جمال حياه تملك من العمر 18 عاماا فى 3 ثانوي عام* الان: اهيه فى درس يا بنتى حياه وهى تغادر: ماشى يا ماما سلام ثم ذهبت الى مطعم فى وسط القاهره صاحب العمل بغصب: اتأخرتى ليه يا حياه حياه بخوف: معلشى كنت بطمن على اهلى ونمت متأخر عشان حضرتك روحتنى متأخر صاحب العمل : طب يلا البسى لبس الشغل وانجزي فى طلباات كتير حياه وهى تركض : حاااضر ثم بدأت فى عمل فى مكان اخر فى درس منه منه وهى تغادر الدرس مدرس: منه استنى عندك منه بخوف: نعم يا مستر انا عملت حاجه مدرس: لاء انتى يا منه من اشطر البنات عندي ادباا وعلما لكن انهارده اخر الشهر فين فلوس درس منه بخجل : هى اختى بتشتغل والله ي مستر ولسه مقبضتش لما تقبض هعطيك علتوول مدرس: لولا انك من بنات الشطره لكنت طاردك فلوس تجيلى الحصه الجايه منه وهى اوشكت على البكاء: حاضر ثم ذهبت مع زملائها فى منزل حياه الام (حنان ): ايه يا محمد لقيت شغل محمد (والد حياه) رجل مسن كبير يبلغ من العمر 60 عاما محمد بتعب: لفيت كتير محدش راضى يقبلنى للكبر سنى حنان وهى تربط على كتفه: انشاء الله ربنا هيفرجها من عنده وكل الخير للبنتنا حبيبتنا حياه? محمد بحزن: انا صعبانه عليا بنتى بدل متكون متجوزه دلوقت حنان: ان شاء الله خير سيبها على الله محمد : ياااااارب ثم تدخل منه المنزل وهى تبكى محمد وحنان بخضه: مالك يا بنتى منه ببكاء: المستر عايز فلوس الدرس وكله مره يحرجنى محمد بكسره: اختك هتقبض النهارده يا بنتى وهتديلك الفلوس منه: ربنا يخليها ليا بس انا قلت اشتغل على الاقل اجيب مصاريفى حيااه وهى تدخل المنزل بكل تعب: لاء مفيش شغل ابدا سامعه لما تتخرجى من جامعتك اشتغلى ?????????????? الباقى الحلقه الجايه فوت وتعليق حلو كده ? # yasmeen mohamed salama ?

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

جحيم الإنتقام

read
1.7K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook